Thursday, 29 December 2011

bIArkAn hAtI bErbIcArA

-AssalamuAlaikum-

 Kadang-kadang kita terfikir, mengapa kita memilih jalan yang salah. Sedangkan kita sedar dan arif akan perkara itu salah dan melanggar perintah Allah. Sebenarnya, jawapan terletak dalam hati kita sendiri. Sejauh mana kita mengawal atau dikawal nafsu sendiri.

Setiap insan inginkan kehidupan yang ceria, tenteram dan bahagia. Namun kita tetap menempuhi perjalanan hidup yang pahit dan berliku. Itulah ujian untuk menyedarkan kita agar kembali mendekati yang Maha Pencipta.
Cuba kita renungkan.

Tuesday, 16 August 2011

Orang-Orang Yang Lalai Menurut Al-Quran


1- "Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak daripada jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai". 
*surah Al-A'raf;179

2- "Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Dia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Dia bertanya dengan firmanNya): "Bukankah aku Tuhan kamu?" Mereka semua menjawab; "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi." Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid ini)". 
*surah Al-A'raf;172

Sunday, 14 August 2011

10 Nasihat Imam Hassan Al-Banna


1- Apabila mendengar azan, maka bangunlah sembahyang serta merta walau bagaimana keadaan sekalipun


2- Bacalah al-Quran, tatapilah buku-buku ilmu, pergilah ke majlis-majlis ilmu dan amalkan zikrullah dan janganlah membuang masa dalam perkara yang tiada memberi faedah

Ini Kisahku-Wardina Saffiyah

Buat sahabat, teman, rakan, kenalan dan kepada semua.. Hanya sebagai renungan kita bersama. Semoga paling tidak pun terselit sedikit kesedaran dan impian untuk mencari jalan mendekati Ilahi. Insyallah, amin..

video

Saturday, 13 August 2011

Persoalan Diri Yang Sering Kita Tanyakan & Jawapannya

1) Kenapa aku tidak mendapatkan apa yang aku idam-idamkan?
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu.
Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui (al-Baqarah;216)

Kisah Abdullah Bin Amr

Suatu hari, aku sedang duduk berhampiran Nabi Muhammad SAW untuk mendengar kuliah yang disampaikan oleh baginda. Baginda memandang, lalu memanggil agar aku berada dekat disampingnya. Baginda dengan tenang sebagaimana kebiasaannya berkata kepadaku, "Ada orang menceritakan kepadaku bahawa engkau berpuasa pada siang dan berjaga (kerana beribadat) pada waktu malam. Jangan berbuat sedemikian rupa (hingga memenatkan kamu) kerana pada tubuh badan engkau ada haknya."

Baginda meneruskan lagi nasihatnya, "Berpuasa dan berbukalah. Cukup dengan berpuasa tiga hari (hari putih) pada setiap bulan, maka dengan demikian engkau mendapat 10 kali ganda pahala seperti berpuasa sepanjang tahun."

Setelah selesai baginda berkata-kata, aku pun menjawab, "Wahai Rasulullah, aku mempunyai keupayaan untuk berpuasa lebih."

Rasulullah SAW bersenyum ke arahku sambil berkata, "Jadi, berpuasalah sebagaimana puasa nabi daud iaitu berpuasa sehari dan berbuka sehari (secara berselang-seli)," -Hadis Riwayat al-Bukhari

Friday, 5 August 2011

Unsafe act.!! (part 7) - Inappropriate PPE offers no protection



Definitely the dust already entered his lung.!!



It is ok just using towel to cover their mouth and nose from all that dust?


Monday, 1 August 2011

sElAmAt mEnyAmbUt rAmAdhAn




marilah kita sama2 niat berpuasa selama sebulan untuk bulan Ramadhan pada tahun ini kerana Allah

Sunday, 31 July 2011

siri jom berteka-teki..

siri jom berteka-teki akan diteruskan buat peminat2 di halaman facebook saya..hehehe..korang kene berfikiran luar biasa untuk menjawab teka teki kali ini..
(^_^)

kompilasi teka teki yang lepas2 akan menyusul dalam blog
sape sokong angkat tangan

Alif Ba Ta duniaku..pembuka madah baruku

assalamualaikum...
pembuka bicara madah ku buat semua..lama sungguh ku menyepi tanpa sebarang coretan..ku mulakan permulaan yang baru dengan lagu ini
video
insyallah aku akan update ape yg patut blog aku nie..mengisi masa yg terluang..

Monday, 27 June 2011

mErAntAU

salam permulaan bicara..

lama dah aku xupdate blog aku nie..dulu masa buat blog nie ada la jugak yg kata awal2 j rajin, pahtu malas la nak update..kes aku plak, sejak menganggur kat umah nie, mane la aku nak dpt tenet..
hehehe ^_^

hari nie langsung dari kl central..merantau buat kali kedua dalam tempoh dua minggu..demi mencari rezeki yg halal..cewaahhhh
harap sgt ade yg sudi nak amik aku sebagai pekerja tetap dan bagi aku duit tiap2 bulan..

pape pun..smoga berjaya buat aku
 

Saturday, 7 May 2011

Unsafe act.!! (part 5) - coal miners

Look at this miner, he is carrying at least 40 kg of coal.  He has to walk up a narrow shaft underground, walk a kilometer to a weight station.  The more he carries, the more he gets paid.  How much?  Around $0.20 a trip.  From an occupational health perspective, he will develop a "black lungs" disease very soon.  

Wednesday, 20 April 2011

baiki sayap kapal terbang guna duct tape.!!!

kalau mende nie berlaku depan mata korang..agak2 korang nak naik ke kapal terbang tu..
pakai duct tape j tampal sayap pesawat tu..sempoi..
-UNSAFE ACT-


Air Deccan Finds New Uses For Tape  Airplane Wing Repair
video

Sunday, 10 April 2011

menjadi tunang orang tanpa disedari oleh diri sendiri

percaya atau x, kita boleh ber”tunang” tanpa sedar?? Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri. Eh, itu memang normal bukan? Tapi, yang anda mungkin x tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:

Lelaki menyatakan hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya, dan perempuan itu bersetuju. Adakah dikira telah bertunang? Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut.

Pinang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.

Situasi yang dianggap pinangan:

"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"

"Kahwinlah dengan kita bila2"

Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang. Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.

Contoh:

"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"

Perempuan tersebut jawab, I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.

Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.

Kita orang melayu time nak tunang duk bawak rombongan 1 bas, bawak barang2 pinangan, itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam. Dari segi hukum Islam, dah jatuh hukum tunang.

Persoalan ialah bila Ibu bapa xde. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang blh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang.

Bila perempuan tu x menepati hukum syarak tersebut, contoh seperti x baligh lagi(baru darjah 3 mungkin), perempuan tu bodoh(x boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.

Haaa, adakah anda ternganga bila tiba2 tau anda sudah menjadi tunangan orang tanpa sedar?? Haaa, ayokkk, x tau. Hehehe.

sumber: i luv islam

-Proton Satria Neo S2000-

kalau sebelum nie top gear asyik kutuk kereta buatan Malaysia.. kali nie mereka akui kehebatan teknologi Proton R3 rally..
buat pengatahuan pembaca, FIA Asia-Pacific Rally Championships (APRC) 2011 telah dimenangi oleh pasukan proton dengan pemandu Chris Atkinson dan Alister McRae bersama jentera S2000
video nie dari rancangan Top Gear, The Stig tetap hebat..tetapi sebab dia pandu S2000


video


nie plak ujian di monte carlo 2011
hebat kan..
video

Saturday, 9 April 2011

-dine in the garden concept-

ada siapa yang boleh teka..kat mane lokasi tempat nie..hehehe
cube teka.!!
siap ada pemain piano dalam sangkar


Wednesday, 6 April 2011

bukan intan permata yang ku cari
tapi hati yg damai lg melengkapi yg ku idam
di mana kan ku temui hati itu
takkala hati ku sendiri pernah dilukai
perit dan pedih sebelum ini
mengajar ku untuk mengenal hati
sebelum kata2 janji ku luahkan

ku hanya melabuhkan cintaku pada seorang sahaja
kerna ku mengerti apa itu tanggungjawab
dalam perhubungan
namun kan ku temui hati yg juga mengerti
sebuah perjanjian hati

bila dua hati menjadi satu
bila dua jiwa menjadi satu
itu yg ku tunggu selama ini
akan sebuah hati yg melengkapi hatiku
kan ku laksanakan tanggungjawab sebaik mungkin
sebagaimana agamaku telah mensyariatkan atasku
insyaAllah..

nukilan di saat kekosongan jiwa...

Tuesday, 5 April 2011

Saturday, 2 April 2011

Twinkle Twinkle Little Star

Teringat zaman2 kecik dulu mase sekolah rendah.. Cikgu BI ajar lagu nie..
Korang mesti tahu lagu nie.. Jom mengenang kembali zaman kanak2 dulu..
hehehe ^_^

video

Only In Malaysia..

...Malaysia is a unique country...

video

Please Drive Safely

video
pandu dengan cermat..ingatlah insan tersayang..

Tuesday, 29 March 2011

Nismo R34 Skyline GT-R Z-tune Full Test

Nismo R34 Skyline GT-R Z-tune Full Test - Nismo Beast Unleashed - Best Motoring International

video

Thursday, 24 March 2011

cubaan bunuh diri kat KB Mall

24 Mei 2011, seorang gadis cuba membunuh diri di KB Mall, Kota Bharu, Kelantan.

video

budak tu xmati..bomba sempat sambut kat bawah..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...